onsdag den 5. september 2012

Til Vorherre og evolutionen - I har lavet en smutter

For at starte med det store billede: Jeg tror, jeg tror på Gud. Jeg er døbt, konfirmeret og gift i kirken. Det er noget diffust noget. Jeg tror i hvert fald på budskabet, glæden, kærligheden og rummet, hvor vi kan samles om det. Det er helligt.
Jeg tror ikke på Adam og Eva som sådan. Dér er jeg mere til det med evolutionen. Men det ene udelukker ikke det andet i min verden.
Jeg er så heldig, at have haft et øjebliks klarhed...synes jeg i hvert fald selv. Jeg stod på en af Galapagos' fantastiske øer og så på evolutionen i sin reneste form. Jeg fik lov at være tæt på. Og jeg tænkte ved mig selv, at vi mennesker er nogle fjolser. Religioner handler om, at vi skal gøre dit og dat, fordi at den dag vi dør, kommer vi så i en eller anden form for Paradis. Det er en rar men skør tanke. Den dag gik det op for mig, at vi er her allerede! Kan vi ikke se, hvor guddommelig evolutionen er; hvor magisk vores klode er, hvordan solen varmer os og vi bare farer rundt med lukkede øjne for at stræbe efteerrrrr....hvad?

Anyway...derfor ved jeg ikke rigtigt hvem jeg skal rette mit forbedringspunkt til. Vorherre eller evolutionen. Måske står de hånd i hånd og lytter.

For der er en lillebitte ting jeg ikke forstår. Der er kvinden og der er manden. De har forskellige roller. Fair nok. Kvinden er den, der bliver gravid. Hun oplever miraklet af liv i sin krop, hun mærker livet sparke og vokse, hun bliver tyk, brækker sig, skal tisse hver halve time, får trætte muskler og fødder, bliver hormonel og skal gennemgå en vild smerte ved fødslen (har jeg ladet mig fortælle). Det er vel OK. En skal jo gøre det, og der er no hard feelings. Men hvorfor fa'en er det så indrettet sådan, at det er manden, der kan stå op og pisse? Det er altså en smutter, guys! Mænd kan bare lige træde til side og lade vandet, men kvinderne - som har maven fyldt med et andet menneske, der har taget bolig op ad mors blære - hun har ikke det privilegium. Hovsa?! Måske er det et  forbedringspunkt til fremtiden?! Ellers skal I have tak for godt arbejde:)

(Og nej, jeg går ikke ind for She-wees. HAR set dem i action, og det var ikke rart. Midt i maden)

Ingen kommentarer: